1 op 5 gezinnen vraagt kraamgeld niet of laattijdig aan

MyFamily maakt online aanvraag kraamgeld mogelijk

MyFamily, de nieuwe naam van Xerius Kinderbijslagfonds, lanceert een online tool om kraamgeld aan te vragen. Dat is een premie die nieuwe ouders van de overheid ontvangen bij de geboorte van hun baby. 22% van de gezinnen vraagt het kraamgeld te laat of niet aan. In 43% van de gevallen gaat het om een eerste kindje. Gezinnen hebben tijdens een zwangerschap zoveel administratieve taken te regelen dat ze het kraamgeld vergeten aan te vragen. Nochtans is een bedrag van 1.200 euro bij een eerste kind een aardig financieel duwtje in de rug. MyFamily wil via het Online Kraamgeld Aanvragen-formulier nieuwe ouders mobiliseren om de premie tijdig aan te vragen.

MyFamily betaalt 17% van de geboortepremies aan Vlaamse gezinnen uit. De organisatie merkt dat een belangrijk deel van de vrouwen kraamgeld laattijdig of zelfs helemaal niet aanvraagt. “Gezinnen die een kindje verwachten moeten zo veel administratie regelen dat ze de aanvraag van het kraamgeld wel eens over het hoofd durven zien. Nochtans is die premie bij een eerste baby vandaag ongeveer 1.200 euro waard, een aangenaam financieel duwtje in de rug”, stelt Céline Englebert, woordvoerster bij MyFamily. Daarnaast verloopt de aanvraag vandaag via de werkgever van de vader van het ongeboren kind, een complexe procedure. “Gezinnen weten vaak niet hoe of waar ze het kraamgeld moeten aanvragen”, klinkt het bij MyFamily.

Nieuwe wetgeving, nieuwe complexiteit

Kinderen die geboren worden vanaf 1 januari 2019, vallen onder het Groeipakket. Zo zal de vernieuwde kinderbijslag immers heten. Guido Stassijns, adjunct-directeur bij MyFamily: “Een belangrijke wijziging is dat gezinnen in het nieuwe systeem hun kraamgeld via een kinderbijslagfonds naar keuze moeten aanvragen. Vroeger verliep die aanvraag via de werkgever van de vader. Binnenkort kunnen ze vrij kiezen”. Om het de gezinnen zo eenvoudig mogelijk te maken tijdens één van de belangrijkste veranderingen in hun leven, maakt MyFamily het mogelijk om het kraamgeld online aan te vragen. Snel en efficiënt in slechts 7 stappen. MyFamily regelt daarna alle administratie. “Ten opzichte van 2016 merken we een lichte daling van het aantal gezinnen dat het kraamgeld niet of laattijdig aanvraagt. We hopen dat we jonge ouders verder kunnen stimuleren om het kraamgeld online te regelen”, aldus Céline Englebert.

“Het formulier is beschikbaar via tablet, smartphone en desktop. Gezinnen kunnen kiezen via welk kanaal ze het kraamgeld aanvragen”, klinkt het bij MyFamily. Kinderbijslagfondsen kunnen de geboortepremie ten vroegste twee maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum uitbetalen. “Er zijn een vijftal betalingscycli per maand. Zo zorgen we ervoor dat gezinnen het kraamgeld zo dicht mogelijk bij de wettelijk toegestane datum ontvangen”, stelt Céline Englebert. “MyFamily maakt het gezinnen eenvoudig om hun kraamgeld aan te vragen. Zo kunnen ze zich focussen op wat écht telt: de komst van hun kindje.” Gezinnen gebruiken de geboortepremie veelal om dokterskosten te financieren, de spaarrekening van de baby te spijzen, geboortekaartjes en doopsuiker te betalen of de uitzet voor de baby aan te schaffen.

Online kraamgeld aanvragen kan via deze link: www.myfamily.be/kraamgeld-aanvragen/

Céline Englebert

Woordvoerster, My Family