Ketchum Brussels wint prestigieuze Golden Sabre Award

#aPearForAnApple campagne van Samsung bekroond als beste Benelux campagne

Brussel, 22 mei 2015 – Op de jaarlijkse Holmes Report EMEA Sabre Awards heeft Ketchum Brussels de hoofdprijs in de wacht gesleept voor de beste campagne in de Benelux. De #aPearforAnApple campagne, bedacht door ContentCowboys en waarvan Ketchum Brussels het PR-luik voor zijn rekening nam, werd verkozen als winnaar voor de creatieve insteek en de maatschappelijke relevantie. In augustus vorig jaar, in volle perencrisis, schonk Samsung voor elke tweet met #aPearForAnApple een peer weg aan pendelaars en gaf zo de Belgische perenboeren een duwtje in de rug. De Twittercampagne ging in geen tijd viraal en werd nadien massaal opgepikt door de belangrijkste Belgische media.

Creatief en maatschappelijk relevant

Met een knipoog naar de concurrentie stak Samsung in augustus 2014 de perenboeren een hart onder de riem. Zij verkeerden in moeilijkheden door het Russische importverbod op Europees fruit. Samsung lanceerde een ludieke en sociaal verantwoorde actie in de aanloop naar het lanceringsevenement van één van zijn grote concurrenten. Voor elke tweet over de nieuwe producten uit Cupertino vergezeld van de hashtag #aPearForAnApple, kocht de technologiereus één Belgische peer.

Impactvolle communicatiemix

De hashtag was in geen tijd ‘trending’ op Twitter en klokte af op een totaal van 3.400 tweets in meer dan 40 landen. Ook de belangrijkste media pikten het verhaal op, wat de campagne uiteindelijk over de 7,6 miljoen impressies opleverde. De bewuste peren werden de dag na de Apple KeyNote uitgedeeld aan station Brussel Noord, wat opnieuw heel wat positieve Tweets opleverde. Dat luik van de actie werd in goede banen geleid door Fast Forward Events. Dankzij de individuele inspanningen van alle partners groeide de campagne uit tot een succes voor Samsung, maar ook voor de perenboeren. Zij zagen de perenconsumptie met liefst 30 procent toenemen.

Koen Dekoning, Corporate en Marketing Communications Manager bij Samsung Electronics Belgium reageert opgetogen: “We zijn heel blij dat onze #aPearForAnApple campagne door een internationale jury is erkend als beste van de regio Benelux. Door op een creatieve manier in te spelen op een maatschappelijk relevant topic, zijn we er in geslaagd om onze concurrenten wat media aandacht te ontnemen.”

“Wat begon met een woordspeling bleek al snel een potentiële aandachtstrekker te zijn”, zo vertelt Anke Van Goethem, creative copywriter bij ContentCowboys. “Dankzij een kort op de bal spelende klant konden we die dag toch een graantje meepikken van de KeyNote van dat andere smartphone merk.”

Sven Haenen, Project Manager bij Ketchum Brussels voegt toe: “De #aPearForAnApple campagne is een mooi voorbeeld van hoe wij vandaag onze PR acties opbouwen: impactvol en geïntegreerd. De juiste mix van sociale en meer traditionale kanalen werkt versterkend. Dat is duidelijk te zien aan het hoge aantal mensen die we met #aPearForAnApple in een erg korte tijdspanne hebben bereikt.”

EMEA Sabre Awards 2015

De EMEA Sabre Awards behoort tot de belangrijkste PR-wedstrijden ter wereld. Op deze awards, die naast in Europa ook in de Verenigde Staten worden gehouden, worden de PR-campagnes en
-agentschappen bekroond die het best scoren op het vlak van creativiteit, integriteit en effectiviteit. De awards worden uitgereikt door de Holmes Group, een organisatie die elk jaar een toonaangevend rapport over de PR-industrie publiceert. Het volledige overzicht van de winnaars staat op de website van de Holmes Group.

Werkten mee aan de winnende campagne:

Advertiser: Samsung
Client: Koen Dekoning, Loesje De Vriese, Bob Cox (Social Media), Eva Maes (Events), Charlotte Sterkens (PR)

PR: Ketchum Brussels:  Bram Smets, Wai-Hoi Tsang, Anne Mathieu, Anne-Claire Verbeeren en Sven Haenen
Agency (concept): ContentCowboys
Creative Director: Lev Detrez